Ezért költsd a pénzed családi nyaralásra az újabb játékok helyett

2020.06.15

Emlékszem évente csupán egyszer 1 hét volt, hogy gyerekként elutaztunk a családommal, 7 nap a 366-ból, de mégis nagyon fontos meghatározó részei voltak a gyerekkoromnak. Egy évig készültünk mindig rá: már januárban elkezdtünk gondolkodni a helyszínen, foglaltunk szállást (akkor még telefonon vagy utazási irodán keresztül), tavasszal már tervezgettük az odautazás részleteit, a helyeket, amiket meglátogatunk, az ételeket, amiket ott fogunk elkészíteni (ugyanis mindig apartmanba mentünk és önellátóak voltunk). Jött az a hét, amikor is számomra mindegy volt, hogy hova is visz az utunk, a lényeg az volt, hogy lesz 7 nap, amit együtt, csak egymásra figyelve töltünk. Néhány fotót készítettünk a hagyományos fényképezőgépünkkel (24-es és 36-os befűzhető filmből akár 3-t is elhasználtunk). Aztán izgatottan vártuk, hogy milyenek is lesznek ezek a papírképek, amiket ősszel-télen a fűtött szobában gyakran elővettünk.

Eltelt már 20 év az utolsó ilyen utazás óta is, de még ma is előkerül a családi ebédekkor egy-egy nyaralási történet, egy közös élmény: hogy hogy tévedtünk el, és emiatt fedeztünk fel egy szuper részt egy városban, hogy egy óriás hullám miként döntött le apukámmal mindkettőnket a lábunkról, vagy miként vicceltük  meg a citromlével egymást.

Emlékek, élmények, melyeket soha nem vehet el tőlem, tőlük senki.

A tévé előtt töltött órákat elfelejtjük, de az utazások emlékei végigkísérik az életünket.

Vannak dolgok, amiket a gyerekek azért szeretnek, mert a szülőkhöz kötődnek, és egyenlőek a családi programmal. Egy vízparti nyaralás például nem csak azért jó, mert vízparton vagyunk, és a melegben lehet pancsolni, hanem azért is, mert közös sétákat, közösen eltöltött időt, néha értelmetlen, de annál szórakoztatóbb beszélgetéseket jelent. Vagyis minőségi időt töltünk el egymással, jobban odafigyelünk a gyerekeinkre, és mi is jobban lelazulunk, mint a mindennapokban a munka mellett.

A helyszín sem számít. A gyerekeknek nincs szükségük kontinenseket átszelő repülőutakra, nekik a belföldi kirándulás ugyanúgy megfelel, mert a család a lényeg. Vicces dolgokat csinálni közösen, újdonságokat kipróbálni - ezek azok, amik erősítik a köteléket, és életre szóló emlékekké válnak, mondta a Telegraphnak Oliver James pszichológus.

A pénzköltési szokásaink nagyon eltolódtak afelé, hogy minél több mindent megvásárolunk, amiről azt gondoljuk, hogy majd boldogabbá tesz minket, miközben amerikai kutatók igazolták, hogy valójában az élmények tesznek minket boldoggá.

Ez ugyanígy van a gyerekeknél is. A különbség annyi, hogy míg a felnőttek számára az új hely felfedezése, az idegen kultúra megismerése az izgalmas, addig a gyereknek ennél sokkal egyszerűbb dolgokra van szüksége.